Mencari prospek jualan kereta – Apa yang pelanggan inginkan dari Penasihat Jualan?

Pelanggan inginkan:

-informasi yang terbaik tentang produk

-informasi tentang kadar interest bank serta wang pendahuluan atau down payment

-proses nak trade in atau jual kenderaan lama

 

Tugas Penasihat Jualan:

-bersedia dengan brochures/pamphlets atau flyer

-sentiasa up to date maklumat tentang produk dan perkara berkaitan kewangan atau loan

-lengkap dengan sales kit seperti sales tablet

 

Sumber-sumber bakal pelanggan yang akan beli kereta adalah:

  1. Walk-in – sumber yang paling utama di mana bila mereka masuk ke dalam pusat jualan, tanda yang paling jelas yang beliau nak beli kereta.
  2. Direct mail atau tulis surat atau email terus pada bakal pelanggan – dengan memberikan brochures/pamphlets. Teknik ini amat elok untuk menarik ramai bakal pelanggan datang ke pusat jualan anda terutamanya bila nak launching produk terbaru, majlis keraian di pusat jualan dan kempen servis.
  3. Menerusi telefon – Nombor bakal pelanggan yang diberi oleh pelanggan anda terdahulu yang berpuas hati dengan perkhidmatan anda. Pertanyaan menerusi telefon tersebut menjurus kepada appointment. Panggilan cold-calls juga boleh dibuat di mana nombor tersebut diambil dari sumber-sumber yang pelbagai.
  4. Komersial – Siapa pelanggan komersial? SMEs, Sole Proprietors, Sdn Bhd. Bagaimana nak dapatkan pelanggan komersial? Melalui Yellow Pages, KLSE, Trade Association Directories, Lawatan personal  untuk rapatkan hubungan.
  5. Selain dari di atas sumber-sumber lain adalah majlis promosi di mana-mana, melalui ejen insuran, pelanggan yang ada di bahagian servis dan body paint, pelanggan yang berpuas hati dengan khidmat anda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *