Pendidikan di Malaysia kini dan akan datang

KSSR Pendidikan Islam masih guna matlamat dan objektif pendidikan.
https://www.slideshare.net/mobile/SakinahRozuar/kssr-dalam-p-islam-12521895

Kpm sudah tidak guna lagi tujuan dan hasil pembelajaran. Semakan semula kurikulum, di bawah PPPM 2013-2025, Kurikulum berasaskan std telah digunakan utk kspk, kssr dan kssm. Dalam DSKP, ada std kandungan, std pembelajaran dan std prestasi. 18hbMei2020.

Macam mana nak wujudkan sistem tanpa pentaksiran tetapi masih boleh menghasilkan graduan yang holistik dan seimbang? KPM sebelum ini cuba mengurangkan pentaksiran melalui peperiksaan dah fokus kepada ‘continous assessment’ dan Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Boleh atau tidak kita langsung tidak adakan peperiksaan atau sebarang taksiran? 18hbMei2020.

Cartel mafia sangat berjaya (dlm kontek kegiatan haram) di AS dalam sejarah 30an AS. Sbtara faktor asas adalah kehebatan don, soldadu, kapten dan pembunuh mereka. Apakah pengukuran yang mereka buat dalam mengambil ahli baru untuk mengisi jawatan2 ini? jawapannya tidak ada pengukuran tertentu, i berdasarkan penilaian sikap, ketabahan, ketahanan yang dinilai secara senyap oleh perekrut2 mereka, mengikut pengalaman dan gerak rasa ahli2 yg berpengalaman. Pasti, mereka tidak baik, tapi teknikĀ  penggunaan penilaian kemanusiaan sangat penting yang mnjadi faktor kejayaan mereka. 18hbMei2020.

Kelakar, tapi mungkin cara mafia mengukur/menilai karakter insan sangat berkesan sehingga mengawal nilai ekonomi yang hampir sama dengan nilai ekonomi usa waktu itu.18hbMei2020.

Klik gambar ini untuk rehat sebentar minum Aex3xie yer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *