Ingin menjadi Asean Chartered Profesional Engineer tapi tidak tahu macam mana nak jadi ACPE?

Klik gambar ini untuk pertanyaan
  • Penerangan:
    Bagi kebanyakan jurutera, salah satu pencapaian profesional terbesar ialah memperoleh lesen kejuruteraan profesional mereka, dan langkah pertama untuk berbuat demikian ialah lulus peperiksaan Professional Engineer IEM. Terlalu ramai jurutera tidak lulus peperiksaan ini pada awal kerjaya mereka dan kemudian menangguhkan mengambilnya semula sehingga hampir mustahil untuk lulus. Saya di sini akan membantu anda mengelakkannya.

Saya akan bantu anda:

-Ketahui tentang faedah pembangunan profesional lesen
-Terima nasihat tentang bahan dan sumber kajian terbaik
-Dapatkan strategi belajar yang berkesan yang akan membantu menjimatkan masa anda
-Ketahui tentang struktur peperiksaan dan cara anda boleh memanfaatkannya
-Fahami masalah yang perlu anda fokuskan dalam penyediaan anda

PROFIL MENTOR

Ir. Ts. Sukhairul Nizam Abdul Razak mendapat pendidikan awal di Sekolah Menengah Methodist ACS Klang Selangor. Beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran di Universiti Teknologi Malaysia (UTM Skudai) dalam Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal (Aeronautik). Beliau juga menerima Sarjana Pentadbiran Perniagaan dari Charles Sturt University Australia.

Beliau telah mendaftar sebagai Asean Chartered Professional Engineer (ACPE) sejak tahun 2020 dengan Asean Chartered Professional Engineering Coordinating Committee (ACPECC) dengan nombor pendaftaran “ACPE- 04237/MY” di bawah Mekanikal.

Kerjaya profesionalnya bermula di Proton R&D sejak 1995 sebagai jurutera reka bentuk mengikuti dengan jawatan lain di pelbagai jabatan selama hampir 18 tahun. Sebagai jurutera reka bentuk badan yang kreatif dan dinamik, Pengurus Jualan Cawangan, Piawaian Jualan Pengurus , Operasi Waranti Pengurus, Alatan Peralatan Pengurus & Penentukuran.

Beliau kemudiannya bekerja dengan Accenture Malaysia untuk projek Kumpulan Daimler yang ditubuhkan Pakar Produk & CSTAR untuk kedua-dua jualan dan selepas jualan di semua pengedar Mercedes Benz di Malaysia.

Selepas itu beliau menyertai City University Malaysia sebagai Pensyarah Kanan Fakulti Kejuruteraan dan kemudiannya sebagai Pensyarah Kolej Universiti First City untuk Fakulti Kejuruteraan & Pengkomputeran.

Beliau juga dilantik sebagai Pengarah Serantau untuk syarikat antarabangsa Learnmaxpro Solutions Sdn Bhd yang berpangkalan di India.

Dia memotivasikan dirinya dan jurutera pasukannya, tenaga jualan, jurulatih, juruaudit, pembekal, perkhidmatan & rangkaian jualan, untuk melebihi jangkaan di luar kemampuan mereka sebagai individu. Kemahiran interpersonalnya dan pelbagai pengalaman membolehkannya mewujudkan hubungan yang produktif dengan pelbagai kumpulan dengan berkesan. Beliau adalah seorang pemikir analitikal dan berwawasan yang membangunkan strategi yang jelas untuk memenuhi objektif korporat. Akhirnya, beliau juga seorang yang berorientasikan hasil yang mampu menangani pelbagai cabaran dalam perjalanan untuk mencapai matlamat dan objektif syarikat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *