Kehilangan pekerjaan? Panduan anda untuk meningkatkan kemahiran selepas pemberhentian pekerja

Syarikat penerbangan tidak dapat menjalankan aktiviti penerbangan, banyak perniagaan ditutup dan orang terpaksa tinggal di rumah, penyakit Coronavirus 2019 (COVID-19) tidak akan menyelamatkan sesiapa pun dalam krisis kesihatan global ini. Semua orang terdedah dengan penyakit yang tidak vaksin yang merbahaya ini.  Sektor pekerjaan  mendapat kesan yang teruk. S&P Global Ratings menganggarkan bahawa di seluruh Asia Pasifik, kerugian pendapatan keseluruhan disebabkan COVID-19 akan mencecah AS $ 620 bilion antara  suku pertama 2020 ke pertengahan 2021.

Sekiranya anda diberhentikan dari pekerjaan anda, ini bukanlah pengakhir dunia kehidupan anda. Bagaimanapun, pemulihan bukan soal ‘Jika’, tetapi ‘Bila’, dan sekarang adalah masa yang lebih baik daripada sebelumnya untuk anda meninjau set kemahiran anda yang baru, pasang jurang kemahiran yang perlu diceburi dan siapkan diri anda untuk pemulihan. Sekiranya anda tidak pasti di mana hendak bermula, mulakan dengan langkah berikut.

Business partner diperlukan untuk kembangkan jenama Aex3Xie. Klik gambar ini untuk pertanyaan....

1. Lakukan penganalisaan diri.
Bagi ramai di antara kita, menaiki tangga kerjaya bermaksud memberi tumpuan kepada jalan tertentu dan memetakan kemahiran yang anda perlukan untuk mencapai tangga yang lebih tinggi. Itulah sebahagian sebab mengapa pemberhentian pekerja dapat menjadi pengalaman yang tidak menyenangkan – tiba-tiba, tidak ada lagi anak tangga yang dapat dijangkau. Namun, selepas kejutan awal, adalah penting untuk menilai set kemahiran yang telah anda perolehi selama ini. Tanyakan kepada diri anda soalan-soalan ini: kemahiran apa yang telah saya perolehi selama ini? Mana yang boleh dipindahkan ke peranan seterusnya? Apa yang saya masih kekurangan?

Salah satu cara yang berguna untuk melakukannya adalah dengan mengumpulkan kemahiran anda kepada tiga kategori: kemahiran hibrid, kemahiran berpindah dan kemahiran khusus pekerjaan. Kemahiran hibrid adalah kemahiran yang menggabungkan kemahiran keras dan lembut, seperti perkhidmatan pelanggan, misalnya; kemahiran yang dapat dipindahtangankan adalah kemahiran yang berlaku untuk pekerjaan apa pun, tidak kira peringkat atau industri, seperti penyelesaian masalah, kerja berpasukan atau komunikasi; kemahiran khusus pekerjaan adalah kemahiran yang hanya berlaku pada kedudukan dan / atau tahap tertentu. Dengan melakukan ini, anda dapat melihat kemahiran melihat kemahiran yang anda miliki dan kemahiran yang anda miliki.

Sekiranya anda menghadapi masalah untuk mengenal pasti jurang kemahiran, satu muslihat adalah dengan memperhatikan keterangan dalam jawatan. Sekiranya anda seorang pengaturcara dan ada bahasa pengekodan yang ditentukan oleh penerangan tugas, maka anda baru sahaja menemui satu set kemahiran khusus pekerjaan yang ingin anda atur.

Klik gambar ini untuk nikmati Aex3xie kurma coklat kamalina sedap sangat

2. Ikuti trend
Hari-hari ini, majikan tidak begitu peduli dengan betapa tingginya tangga kerjaya anda, tetapi berapa banyak dari mereka yang anda tumpukan pada dinding pada masa yang sama. Ini adalah kedalaman dan luasnya pengalaman yang mereka cari di sini. Oleh itu, kepelbagaian kumpulan kemahiran anda sangat penting.

Luangkan sedikit masa untuk memerhatikan arah tuju industri anda dan pertimbangkan set kemahiran pelengkap yang anda perlukan untuk meningkatkan keberkesanan anda atau menambah nilai pekerjaan. Sebagai contoh, dalam bidang perkhidmatan kewangan, perakaunan teknikal, pengurusan projek dan kecekapan dalam sistem fintech adalah semua kemahiran yang mendapat permintaan tinggi. Terdapat beberapa cara untuk mengikuti trend industri juga.

Selami rangkaian yang ada, berbincang dengan mereka di dalam dan di luar industri anda dan buatlah hubungan yang sebelumnya tidak ada. Ini sangat membantu kerana tetap berada dalam peranan dan / atau syarikat yang sama kadang-kadang dapat menjadi pengalaman yang mengasingkan diri, dan menjangkau pengetahuan dan perspektif anda yang lebih luas. Rangkaian anda juga boleh merangkumi mentor dari bidang yang sama. Oleh kerana mereka telah berjaya mencapai posisi yang mereka ada sekarang, bercakap dengan mereka dapat menyelamatkan anda dari kesulitan menjalani percubaan dan kesilapan.

Sekiranya semuanya gagal, terdapat banyak podcast, webinar dan siaran langsung yang boleh dimakan – ada di antaranya percuma! – yang semestinya memberi anda petunjuk yang baik mengenai lokasi lubang dan cara memasangnya.

3. Mengambil tindakan
Menurut kajian dari Deloitte, jangka masa keahlian tertentu semakin pendek setiap tahun. Sebenarnya, firma perunding mengatakan bahawa walaupun kerjaya kini merangkumi 60 tahun dan seterusnya, separuh masa kemahiran yang dipelajari jatuh hanya sekitar lima tahun.

Oleh itu, semasa anda mencari kursus formal di luar sana untuk memperoleh kemahiran baru, penting untuk memastikan bahawa kurikulum masih relevan dengan industri anda di tempat pertama. Juga, pertimbangkan kursus pendek, seperti sijil khusus, yang selaras dengan perkembangan trend dalam sektor khusus anda. Sekiranya terdapat kemahiran yang berkaitan dengan perkakasan atau perisian dalam permintaan yang tinggi, bahkan ada tutorial dalam talian percuma yang akan mengajar anda bagaimana mengendalikannya. Tambahan pula, dengan satu pertiga penduduk dunia berada dalam keadaan terkunci dan orang yang bekerja dari rumah, e-pembelajaran adalah kaedah yang paling berkesan – dan paling selamat – untuk meningkatkan diri anda.

4. Pertimbangkan untuk berkontrak
Kehilangan pekerjaan tetap adalah satu perkara, tetapi adakah anda mempertimbangkan untuk mengikat kontrak? Walaupun kontrak adalah perkara biasa di Eropah dan AS, pasaran tertentu di Asia masih mengikuti trend. Kesalahpahaman bahawa kontrak tidak berlaku untuk orang-orang C-suite juga perlahan-lahan berubah. Sebenarnya, kelembapan ekonomi adalah masa yang tepat bagi mereka yang diberhentikan untuk mempertimbangkan kontrak sebagai pilihan kerjaya, walaupun ia adalah penyelesaian jangka pendek.

Angela Chan, Pengarah Page Personnel Hong Kong, menjelaskan bahawa tempoh ketidakpastian bererti bahawa sukar bagi perniagaan untuk membuat keputusan jangka panjang – seperti pengambilan pekerja tetap dan meningkatkan jumlah pekerja. Oleh yang demikian, kontraktor, terutama mereka yang mempunyai keahlian yang relevan dan boleh didapati dalam masa yang singkat sesuai dengan bil.

“Banyak orang salah faham bahawa, kerana ada kelembapan, mereka ingin menjadi kakitangan tetap kerana kestabilan. Namun, kos pengambilan pekerja tetap jauh lebih tinggi berbanding dengan kakitangan kontrak. ” Selain dari segi kos, Chan menambahkan bahawa profesional kontrak cenderung mempunyai proses wawancara dan onboarding yang lebih pendek, kerana mereka sudah memiliki kemahiran yang diperlukan untuk melompat dan menyelesaikan masalah.

Pada akhirnya, mata wang terhebat yang anda miliki bukanlah pekerjaan atau gelaran pekerjaan sebelumnya yang anda miliki, tetapi kemahiran yang telah anda perolehi selama ini. Sebagaimana pandemi dan pemberhentian adalah dua giliran kiri tiba-tiba yang membutakan banyak dari kita, itu tidak akan mengubah nilai asas set kemahiran yang telah anda perolehi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *