Ekonomi dunia akan jatuh teruk tahun ini dan langkah-langkah untuk mengatasinya

Berikut adalah wawancara Robert Kiyosaki tentang ekonomi dunia yang akan nahas tidak lama lagi dan berikut adalah langkah-langkah yang kita harus ambil untuk mengatasi masalah ini.

Robert Kiyosaki pernah tiga kali meramalkan kejatuhan ekonomi lampau dan ianya memang terjadi. Keretapi yang akan datang telah meninggalkan stesennya dan akan sampai tidak lama lagi. Ini adalah perkhabaran yang buruk tetapi dari segi akal yang waras memang ianya akan berlaku sedikit masa lagi. 

Bagaimana Robert Kiyosaki dapat tahu yang ekonomi dunia akan jatuh?

Robert mengambil anggapan ini berdasarkan kepada trend sejarah dunia lalu di mana setiap kejatuhan berlaku kebiasaannya kurang atau setiap sepuluh tahun yang mana krisis utama yang terakhir berlaku pada tahun 2008

Black Monday 1987

Dalam kewangan, Black Monday merujuk kepada Isnin Oktober 19, 1987, apabila pasaran saham di seluruh dunia jatuh, menumpahkan nilai yang besar dalam masa yang singkat. Nahas itu bermula di Hong Kong dan tersebar ke barat ke Eropah, memukul Amerika Syarikat selepas pasaran lain telah merosot dengan margin yang ketara Punca kejatuhan pasaran saham pada 1987 adalah terutamanya perdagangan program, yang digunakan oleh institusi untuk melindungi diri mereka daripada kelemahan pasaran yang ketara. Beberapa faktor menengah termasuk penilaian berlebihan, pasaran tidak cair dan psikologi pasaran.

Kejatuhan 2001 dot-com

Gelembung dot-com (juga dikenali sebagai ledakan dot-com, gelembung teknologi, gelembung Internet, kejatuhan dot-com, dan gelembung teknologi maklumat adalah gelembung ekonomi bersejarah dan tempoh spekulasi berlebihan yang berlaku lebih kurang dari 1997 hingga 2001, tempoh pertumbuhan yang melampau dalam penggunaan dan penyesuaian Internet dengan perniagaan dan pengguna. Dalam tempoh ini, banyak syarikat berasaskan Internet, biasanya dirujuk sebagai dot-com, telah ditubuhkan, ramai yang gagal.

Sepanjang 2000-2002, gelembung runtuh. Sesetengah syarikat, seperti Pets.com dan Webvan, gagal sepenuhnya dan ditutup. Lain-lain, seperti Cisco, yang saham menurun sebanyak 86%, dan Qualcomm, kehilangan sebahagian besar daripada permodalan pasaran mereka tetapi terselamat, dan beberapa syarikat seperti eBay dan Amazon.com, kemudian pulih dan melepasi saham dot-com-gelembung mereka puncak harga.

2008 Kemelesetan Besar

Kemelesetan Besar adalah tempoh kemerosotan ekonomi umum diperhatikan dalam pasaran dunia pada tahun 2000-an dan 2010-an awal. Skala dan masa kemelesetan berbeza dari negara ke negara.Dari segi kesan keseluruhan, Tabung Kewangan Antarabangsa menyimpulkan bahawa ia adalah kemelesetan global yang terburuk sejak Perang Dunia II. Menurut National Biro Penyelidikan Ekonomi Malaysia (pengadil rasmi kemelesetan AS) kemelesetan, seperti yang dialami di negara itu, bermula pada Disember 2007 dan berakhir pada bulan Jun 2009, yang berlaku lebih 19 bulan.Kemelesetan Besar adalah berkaitan dengan krisis kewangan 2007-08 dan AS subprima krisis gadai janji 2007-09. Kemelesetan besar telah menyebabkan kekurangan aset berharga dalam ekonomi pasaran dan keruntuhan sektor kewangan dalam ekonomi dunia.

 

Ini membawa Robert Kiyosaki kepada soalan yang lebih penting. Bagaimana kita boleh menyiapkan diri kita untuk menghadapi kejatuhan ekonomi lagi tetapi keluar lebih kuat dan lebih kaya? Mungkin kejatuhan ini adalah mungkin berlaku tetapi Robert tahu ianya pernah terjadi sebelum ini.

Siapa akan lebih kaya bila tiba kejatuhan ekonomi nanti?

Kita semua tahu bahawa dalam setiap kejatuhan yang lepas, sementara ramai orang kehilangan baju mereka, sentiasa ramai juga yang benar-benar membuat wang.
Mereka itulah orang-orang yang tidak mengikuti orang ramai.Mereka urus diri mereka dengan tenang dan melihat peluang di hadapan sementara orang lain panik.Mereka telah mengambil tindakan manakala yang lain berdiri lumpuh dan pasif. Mereka sedar akan amaran teknologi baru dan perusahaan baru akan muncul dan bersedia dengan lebih awal lagi.Mereka bukan saja melakukan sesuatu dengan kaedah lama tapi mereka juga bersedia dengan kaedah baru yang akan memastikan mereka akan menang.Ini adalah orang-orang seperti Charles Darrow.

Anda mungkin tidak tahu namanya, tetapi apabila Darrow mendapati dia tidak bekerja seperti orang lain begitu banyak pada tahun 1929, ia tidak membiarkan Kemelesetan Besar membinasakannya. Sebaliknya, beliau menggunakan downtime untuk mencipta dan paten permainan yang kita kenali sebagai Monopoly. Parker Brothers membelinya, dan membuat Darrow jutawan.

Untuk orang lain yang percaya bahawa terdapat SENTIASA peluang masa ini, walaupun dalam (terutamanya di) tengah-tengah krisis, baca terus!

Di bawah ini Robert Kiyosaki telah menggariskan LIMA taktik survival untuk hadapi kejatuhan akan datang.

Tip Survival # 1: Permainan Logam Berat…

Apabila ekonomi menjadi gila, semua orang akan kembali kepada emas. Kiyosaki suka emas dan perak, tetapi tidak begitu banyak perlaburannya secara lurus.

Robert Kiyosaki menggunakan logam sebagai satu cara untuk melindungi diri jika dolar jatuh, seperti yang berlaku pada 1980-an.Dengan ketidakstabilan di dunia dan dalam mata wang dunia hari ini, adalah baik untuk melindungi diri sendiri dengan mempunyai sekurang-kurangnya wang dalam logam berharga. 

Pertama, membeli emas dan perak BUKAN tentang membuat keuntungan besar. Ia mengenai mengekalkan nilai wang yang anda sudah punyai.

Kedua: JANGAN perdagangan tunai yang akan diperlukan tidak lama lagi untuk emas atau perak. Lagipun, nilai logam yang berubah-ubah. (Siapa yang mahu dipaksa untuk menjual pada masa yang salah?)

Jadi, ini adalah hanya untuk seseorang yang sedang duduk di atas wang yang cukup tapi perlukan wang tunai tambahan untuk seketika. Tetapi bukan semua orang dapat lakukan perkara ini. Ikuti tip yang selanjutnya.

Tip Survival # 2: Belajar Cara Kendalikan Hutang …

Hutang adalah satu perkataan yang kotor hari ini. Tetapi tidak semua hutang yang buruk. cara ini sedikit diketahui menggunakan hutang sebenarnya boleh membuat keuntungan, jika dilakukan dengan betul.Seperti membeli emas dan perak, strategi ini juga mempunyai kaitan dengan nilai mata wang

Dalam kes ini, hutang menjadi tempat untuk meletak wang ketika kita menunggu untuk mata wang runtuh. Kemudian apabila mata wang turun, nilai jumlah yang diperlukan untuk membayar balik hutang terbenam dengannya. Saya telah melihat orang yang menggunakan strategi ini membuat 30% ke atas “pelaburan” mereka dengan poket perbezaan.

Tetapi di sini adalah isu-isu dengan strategi ini:

Wang yang mereka gunakan untuk membayar balik hutang itu akan JUGA telah kehilangan nilai (jadi ia perlu datang dari pelaburan lain).
Faedah ke atas hutang itu perlu dibayar dalam masa yang sama.
Tidak ada cara untuk meramalkan berapa banyak mata wang akan jatuh.
Ada risiko bahawa mata wang TIDAK AKAN runtuh pada semua -yang bermakna mereka akan kehilangan wang.
Jadi strategi ini adalah canggih dan BUKAN untuk mereka yang lemah jantung! 

Tip Survival # 3: Tahu Kod Cukai

Apabila Ben Franklin berkata “sesen disimpan adalah sesen diperolehi” dia telah bercakap tentang berjimat cermat. Tetapi dia hanya boleh dengan mudah telah bercakap tentang cukai.

Apabila seseorang menjimatkan beribu-ribu dengan mengetahui cara mereka di sekitar kod cukai, ia hanya yang sama seperti pendapatan beribu-ribu tambahan.

Namun, saya tahu hati rakyat tenggelam apabila saya menyebut topik ini. Lagipun, apa yang boleh menjadi lebih membosankan dan rumit daripada memahami cukai?

Tetapi kekeliruan yang betul-betul apa yang kerajaan tuduhan pada.

Apabila kejatuhan itu datang, dan kerajaan memerlukan wang, manakah tempat pertama mereka pergi untuk mendapatkannya? Betul: poket kita!Tetapi orang-orang yang tahu kod cukai boleh menyimpan lebih banyak wang mereka. Lebih banyak lagi. Secara tradisinya, orang-orang kaya telah menggunakan strategi cukai untuk mengekalkan kekayaan mereka melalui masa yang baik dan buruk.


Sudah tentu, mereka tidak melakukannya semua oleh diri mereka sendiri. Mereka mempunyai pakar-pakar arif untuk menasihati mereka tentang bagaimana untuk melindungi pendapatan dan pelaburan dari cukai mereka.

Kita bercakap perkara seperti:

Strategi diperbadankan
Amanah
IRAs
Pelaburan luar pesisir
Hartanah
Kerugian pelaburan

Ini semua adalah cara sama sekali berlandaskan undang-undang untuk pastikan kerajaan tidak ambil wang anda, dan masih banyak lagi.

Kelemahan strategi ini adalah, ia benar-benar yang paling berguna bagi mereka yang benar-benar kaya. Tetapi ia hanya masuk akal untuk mengambil jenis pakar-pakar yang memahami perkara ini apabila terdapat wang yang banyak untuk dilindungi.

Adakah ini bermakna sesiapa saja boleh membayar lebih cukai yang mereka perlu? Sudah tentu tidak. Robert menasihatkan semua orang untuk menjadi pintar tentang pencukaian bagi keadaan mereka.

Tip Survival # 4: Lebih Pintar dengan menguruskan Wang Anda Sendiri

Ia sentiasa mengejutkan Robert Kiyosaki bagaimana orang-orang yang beliau panggil mentaliti poor dad atau “ayah miskin” bertindak terhadap wang mereka sendiri.

Mereka lebih membandingkan ciri-ciri televisyen skrin rata dan mainan lain selain daripada pelaburan mereka. Mereka tidak berfikir tentang untuk bersedia untuk bersara awal sehingga ianya telah terlambat.

Orang-orang ini akan mengalami kejatuhan peribadi mereka sendiri, tidak kira apa ekonomi pun lakukan!

Kemudian ada orang lain yang telah melakukan yang “baik”, tetapi yang menyerahkan wang mereka kepada perancang kewangan dan tidak pernah menoleh ke belakang. Itu adalah satu kesilapan besar juga. Apabila ekonomi yang baik, segala-galanya seolah-olah tiada apa akan berlaku. Mereka fikir mereka boleh terus belayar.

Tetapi mengikut Robert Kiyosaki, apabila kehancuran datang, mereka akan terpinga-pinga di mana saat ini perancang kewangan mereka akan bergegas menyelamatkan portfolio pelanggan mereka yang terbaik sahaja iaitu yang terkaya dan membiarkan mereka yang portfolio biasa biasa saja terus menghadapi musibah.

Jadi ia adalah penting bahawa kita semua membuat diri kita, wang kita untuk celik kewangan atas keutamaan kita SEKARANG, kerana tidak ada orang lain yang boleh melainkan kita sendiri.

Setiap orang harus tahu akan perkara-perkara berikut:

Bagaimana untuk merancang dan berpegang kepada bajet yang dibuat;
Bagaimana untuk menguruskan dan mengurangkan hutang mereka;
Berapa banyak yang mereka perlukan untuk persaraan;
Bagaimana untuk mempelbagaikan aset dan pelaburan mereka

Pengetahuan adalah kuasa. Mereka yang berpendidikan akan sentiasa melakukan yang lebih baik dalam kedua-dua masa yang baik dan buruk.

Tetapi ia tidak cukup untuk hanya bermain pertahanan untuk memelihara harta. Yang hanya akan membawa kita setakat ini. Kita juga semua perlu sentiasa mencari trend baru yang menjanjikan kekayaan.

Robert Kiyosaki bercakap tentang perkara-perkara yang boleh memberi kesan yang besar ke atas pendapatan dan masa depan kita.

Tip Survival # 5: Menjadi Usahawan Online

Ini adalah strategi yang Robert Kiyosaki paling teruja sekarang!

Tidak pernah ada peluang seperti ini dalam sejarah. Robert tahu bunyinya lebih dramatik tetapi ia sememangnya benar. Hari ini sesiapa sahaja boleh mengawal jumlah masa depan kewangan beliau dan menjana pendapatan berulang ulang lagi menakjubkan, dengan tiada sebarang risiko.

Dengan hanya komputer riba, internet membuat seluruh dunia ke dalam pasaran gergasi. Mana-mana individu boleh memanfaatkan pasaran yang menakjubkan ini menggunakan alat-alat yang mudah seperti e-mel dan muat turun digital.

Apa yang benar-benar luar biasa adalah bahawa Ia kini mungkin untuk mewujudkan perniagaan yang membuat berjuta-juta dengan overhed yang sangat sedikit. Model saya merujuk kepada memerlukan:

TIADA inventori
TIADA memenuhi produk fizikal
TIADA pelaburan awal yang besar
TIADA lokasi fizikal (seperti pejabat atau kilang)
Ini kerana produk-produk yang dijual semua berasaskan maklumat, bermakna mereka adalah digital. Jadi pemilik perniagaan boleh hampir lepas tangan, di mana sahaja di dunia, kerana segala-galanya berlaku dalam talian.

Orang yang melakukan ini adalah benar-benar membuat wang dari udara tipis sekarang. Terbaik dari semua, walaupun ekonomi terhempas tidak boleh mengambil ia ke bawah. Pelanggan akan sentiasa mencari dan membayar untuk penyelesaian yang mereka benar-benar memerlukan.

Sebab itu Robert percaya usahawan online akan berkembang maju semasa kemelesetan ekonomi akan datang yang lebih baik daripada orang lain.

Mereka akan menjadi legenda orang bercakap tentang pada masa akan datang – orang-orang yang menjadi jutawan walaupun semasa kejatuhan ekonomi ini!

Apa kata anda mulakan hari ini mengenali dunia digital? Masih tidak terlambat lagi untuk berubah…..

Klik——–> irsukhairul.com sedia membantu anda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *