Bagaimanakah untuk menjadi kaya sebagai jurutera

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Baru-baru ini saya ada memberi ceramah kerjaya di sebuah sekolah terbaik di daerah Klang. Dalam sesi ceramah tersebut ada seramai 350 orang pelajar dari tingkatan tiga, empat dan lima. Ceramah kerjaya masa itu berkisar kepada kerjaya sebagai jurutera. Semasa permulaan saya memberikan ceramah saya membuat satu pertanyaan kepada mereka siapa yang ingin menjadi jurutera? Hanya ada tiga pelajar yang mengangkat tangan dan yang lain bila saya tanya mereka hendak berkerja selain dari bidang kejuruteraan seperti peguam, akauntan, doktor, cikgu dan lain-lain. Bukan sekolah ini sahaja malah sekolah lain bila saya tanya menunjukkan kekurangan minat para pelajar sekolah menengah terhadap profesion kejuruteraan. Kenapakah begitu? Adakah faktor gaji menyebabkan mereka tidak berminat untuk menjadi jurutera? Difikiran mereka terserlah jutawan-jutawan masa kini menjadi kaya raya dengan mudah tanpa memiliki ijazah kejuruteraan yang pada mereka sukar untuk diambil berbanding dengan kursus-kursus lain seperti perniagaan, pengurusan, akauntan, peguam dan lain-lain.Tetapi ada juga jurutera yang berjaya jadi kaya dengan profesion kejuruteraan.

Saya baru ini ada terbaca tentang bagaimana seorang jurutera di negara barat yang berpengalaman serta matang mempunyai sebuah syarikat kecil. Dia amat berhati-hati dengan perubahan yang berlaku di sekeliling beliau dengan dasar kerajaan yang kadang-kadang berubah. Dalam beberapa tahun, beberapa projek mega telah diberikan di kawasan beliau tinggal dan beliau telah memenangi salah satu daripada projek kerajaan yang melibatkan kejuruteraan. Dengan berbekalkan satu projek yang beliau ada, maka sekarang senanglah beliau untuk mendapatkan projek-projek yang lain dengan mudah. Tiba-tiba dia mempunyai 300 orang pekerja di bawah beliau. Bila syarikat tersebut meningkat naik lalu dijualnya syarikat terbabit. Bila syarikat tersebut mengalami penurunan beliau membelinya semula sehinggalah syarikat terbabit naik dan stabil kembali. Beliau seterusnya bergabung dengan syarikat lain dan akhirnya beliau bersara. Ini adalah satu contoh bagaimana jurutera boleh juga kaya dan berjaya.

Di Malaysia, banyak peluang-peluang yang membolehkan jurutera kaya raya. Sebagaimana contoh di atas, dasar kerajaan hendaklah kita perihatin dan perhalusi untuk mendapatkan peluang yang terbuka sama rata.  Bidang pendidikan misalannya memberikan peluang untuk jurutera yang terbabit dalam bidang pendidikan meyakinkan kembali orang awam bahawa profesion kejuruteraan amat penting untuk bawa negara maju. Sebagai contoh mengadakan sistem bantuan telus lagi lurus kepada orang awam akan peranan jurutera dalam mengawalselia manusia, mesin, kaedah dan bahan  secara efisen. Di sini peluang yang besar sebagai jurutera dalam pembangunan sumber manusia, mesin atau peralatan melibatkan kejuruteraan, kaedah proses yang diperlukan untuk capai tahap kualiti yang diinginkan dan bahan-bahan yang perlu untuk melahirkan produk atau servis bermutu tinggi.

ANDA BERMINAT UNTUK MENGHADIRI KELAS “KAEDAH PEMASARAN KEJURUTERAAN ERA DIGITAL” DARI JURUTERA PROFESIONAL?

Layari website klik alamat ini iaitu  http://irsukhairul.com/ untuk biodata coach dan boleh hubungi melalui whatsapp

 Kalau whatsapp ni nombor saya, 012-2515093 atau klik pautan ini sekarang http://www.wasap.my/60122515093. Kelas boleh diaturkan di tempat anda ataupun coach sendiri yang akan menyediakan tempat latihan.

 

Hakcipta terpelihara 2017 Ir Sukhairul Nizam

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *