Sistem suspensi trak

Sistem suspensi trak adalah sistem yang membantu trak untuk menyokong berat mereka dan menawarkan perjalanan yang selesa, sistem suspensi membantu dalam pengagihan berat keseluruhan di antara roda-roda kenderaan, dengan itu meningkatkan kawalan kenderaan. Demikian juga, suspensi trak juga memberikan kestabilan kepada trak yang membawa beban berat semasa perjalanan jarak jauh. Trak yang dipertimbangkan dalam kajian penyelidikan adalah trak kelas 4 hingga kelas 8.

Pasaran industri sistem suspensi trak berkembang disebabkan oleh peningkatan permintaan akan keselesaan dan keselamatan dari industri logistik. Selain itu, peningkatan pengeluaran trak di seluruh dunia mendorong permintaan pasaran. Walau bagaimanapun, bahagian besar trak ini adalah generasi lama dan memerlukan peningkatan khusus, termasuk sistem suspensi yang lebih baru. Bagi menangani isu ini, kerajaan di kawasan tersebut telah mula melaksanakan peraturan yang ketat untuk menggalakkan pengangkutan yang cekap dan mengurangkan pelepasan dari sektor logistik.

Sebagai contoh, pada April 2020, India memperkenalkan norma BS6, yang menggariskan tahap pencemar yang dibenarkan dari kenderaan, terutamanya dari kenderaan yang menggunakan diesel dan petrol sebagai bahan api. Selain itu, negara itu juga memperkenalkan dasar penghancuran kenderaan yang menggariskan bahawa kenderaan komersial lama perlu didaftarkan semula selepas 15 tahun; jika kenderaan tersebut dianggap tidak sesuai, dijangkakan untuk dihancurkan. Banyak negara lain, seperti Indonesia & Vietnam, telah melaksanakan peraturan baru yang mempromosikan pemodenan armada secara positif.

Faktor-faktor seperti pemodenan armada dan peningkatan permintaan akan keselesaan & keselamatan, pertumbuhan industri logistik & peningkatan pengeluaran dan jualan trak & kenderaan komersial. Walau bagaimanapun, kekurangan piawaian menghalang pertumbuhan pasaran. Pasaran Sistem Suspensi Trak global disegmenkan berdasarkan kelas, saluran jualan, jenis & kawasan. Menurut kelas, pasaran dibahagikan kepada kelas sederhana dan kelas berat. Menurut saluran jualan, pasaran terpecah kepada OEM dan pasca-pasaran. Menurut jenis, ia dikategorikan kepada spring, equalizer beam, suspensi angin & lain-lain. Menurut kawasan, ia dianalisis di seluruh Amerika Utara, Eropah, Asia-Pasifik & LAMEA.

 

Rujukan: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7169380129830387712?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *