Analisis Komprehensif tentang Embedded System dalam Automobil

Embedded system adalah gabungan perkakasan dan perisian komputer dengan fungsi yang ditetapkan yang digunakan untuk memaksimumkan kecekapan dan mengurangkan pencemaran. Embedded system merupakan sebahagian penting daripada sistem keselamatan kenderaan bermotor, ia digunakan dalam sistem brek anti-kunci, kawalan kestabilan elektronik, kawalan traksi, dan pemacu empat roda automatik. Perkakasan embedded system termasuk mikropengawal, litar bersepadu, unit pemprosesan pusat, dan lain-lain dan perisian termasuk sistem operasi seperti Linux, Windows, Java, dan lain-lain. Embedded system meningkatkan kebolehpercayaan, adaptabiliti, kekuatan, kelajuan, ketepatan, dan prestasi kenderaan. Penggunaan produk pintar, GPS, sensor tempat letak kereta, dan produk multimedia serta dasar kerajaan untuk mengawal pelepasan & meningkatkan kecekapan bahan api telah membantu dalam pertumbuhan pasaran.

Faktor-faktor Impak Utama

Kenaikan permintaan untuk automasi, penumpuan pada ciri keselamatan kenderaan, dan kenaikan permintaan untuk kenderaan elektrik dijangka memacu pertumbuhan pasaran.

Walau bagaimanapun, jangka hayat yang lebih pendek bagi embedded system kenderaan dan kenaikan kos embedded system akan menghalang pertumbuhan pasaran.

Selain itu, peningkatan trend elektrifikasi kenderaan, penyelidikan dan pembangunan yang meluas bagi kenderaan autonomous dan kenaikan permintaan untuk kenderaan yang cekap bahan api merupakan peluang untuk pertumbuhan pasaran.

Risiko dalam Fokus Kelestarian Keselamatan Kenderaan

Peningkatan kesedaran pengguna tentang keselamatan kenderaan dan undang-undang keselamatan yang ketat yang ditetapkan oleh kerajaan memberi impak positif kepada pasaran embedded system dalam kenderaan. Pelbagai ciri embedded system termasuk sistem brek anti-kunci (ABS), pengedaran daya brek elektronik (EBD), dan beg udara yang menyediakan keselamatan kepada penumpang semasa perjalanan dalam kenderaan. Sebagai contoh, di India, bermula April 2019 ABS menjadi wajib untuk kenderaan dan bermula April 2021, beg udara dua hala telah menjadi wajib dalam kereta penumpang. Selain itu, ciri-ciri seperti sistem bantuan pemandu maju (ADAS), kawalan kestabilan elektronik (ESC), sistem stereng elektronik, dan lain-lain mempunyai peningkatan permintaan di seluruh dunia. Selanjutnya, disebabkan oleh kemajuan teknologi dan pengembangan ekologi ADAS telah menjadikannya lebih mudah bagi OEM untuk memperkenalkan embedded system dalam kenderaan penumpang biasa.

Untuk sebarang training tentang automotif bolehlah hubungi Ir Ts Sukhairul Nizam terus.

Rujukan: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7168226034645909504?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *