Jurutera pada tahun 2025

Menurut American Society of Civil Engineers yang berdasarkan kepada sidang kemuncak terhadap masa hadapan kejuruteraan awam ke tahun 2025  bertarikh 21hb ke 22hb June 2006 , dijangkakan pada tahun 2025, jurutera awam akan berkhidmat sebagai pembina induk “master builder”, penyelaras persekitaran, inovator dan penyepadu, pengurus risiko dan ketidakpastian serta pemimpin yang bertanggungjawab dalam pembentukan dasar atau polisi awam.

Seperti yang dinyatakan di atas sebagai “master builder” bermaksud jurutera tersebut memiliki pengetahuan , kemahiran luas dan ciri-ciri lain yang diperolehi dari hasil pendidikan, pengalaman dan pencapaian mereka. Individu,
dalam profesion, yang sering mempunyai ciri-ciri ini
bersedia dan dapat berkhidmat kepada masyarakat dengan mengatur penyelesaian untuk keperluan semasa masyarakat yang paling mendesak sambil membantu mewujudkan masa depan yang lebih berdaya maju.

Profil Jurutera Awam pada tahun 2025

Apa yang boleh dilakukan oleh jurutera awam pada tahun 2025? Dalam menangani soalan ini para peserta dalam sidang  kemuncak di atas telah membuat profil
jurutera awam untuk tahun 2025  iaitu sifat-sifat yang dimiliki oleh mereka selaras dengan visi aspirasi profesion kejuruteraan.
Atribut tersebut boleh didefinisikan sebagai pengetahuan, kemahiran dan sikap. Seperti yang digunakan di sini, pengetahuan sebahagian besarnya adalah kognitif dan
terdiri daripada teori, prinsip, dan asas. Contoh
adalah geometri, kalkulus, vektor, momentum, geseran, tegasan dan regangan, mekanik bendalir, tenaga, kesinambungan dan kebolehubahan.
Sebaliknya, kemahiran merujuk kepada kemampuan melakukan tugas. Contohnya menggunakan
hamparan, pembelajaran berterusan, penyelesaian masalah, kritikal, global, integratif / sistem, dan pemikiran kreatif, kerja berpasukan, komunikasi dan penilaian kendiri. Pendidikan formal adalah sumber pengetahuan utama, sedangkan kemahiran dikembangkan melalui
pendidikan formal, latihan berfokus dan pengalaman di tempat kerja.
Sikap menggambarkan nilai individu dan menentukan bagaimana dia atau tidak dia melihat, menafsirkan, dan mendekati dunia. Sikap kondusif untuk amalan profesional yang berkesan merangkumi komitmen rasa ingin tahu, kejujuran, integriti, objektiviti, optimisme, kepekaan,
ketelitian, dan toleransi.
Para peserta sidang kemuncak ini juga mengenal pasti banyak atribut yang berbeza-beza, tersusun dalam kategori pengetahuan, kemahiran dan sikap. Keputusan di bentangkan seperti di bawah.

Bilamana jurutera awam berpengetahuan, dia memahami
teori, prinsip, dan / atau asas:
• Matematik, fizik, kimia, biologi, mekanik dan
bahan, yang merupakan asas kejuruteraan.
• Reka bentuk struktur, kemudahan, dan sistem.
• Risiko / ketidakpastian, seperti pengenalpastian risiko, berdasarkan data dan jenis berasaskan pengetahuan, dan kebarangkalian dan statistik.
• Kelestarian, termasuk sosial, ekonomi, dan fizikal
dimensi.
• Dasar dan pentadbiran awam, termasuk unsur-unsur seperti itu sebagai proses politik, undang-undang dan peraturan, dan pendanaan mekanisme.
• Asas perniagaan, seperti bentuk hak milik, keuntungan,
penyata pendapatan dan kunci kira-kira, keputusan atau
ekonomi kejuruteraan, dan pemasaran.
• Sains sosial, termasuk ekonomi, sejarah, dan sosiologi.
• Tingkah laku beretika, termasuk kerahsiaan pelanggan, kod etika di dalam dan di luar masyarakat kejuruteraan, antikorupsi dan perbezaan antara keperluan undang-undang dan harapan etika, dan tanggungjawab profesion
untuk menjaga kesihatan awam, keselamatan, dan kesejahteraan.

Jom rehat sebentar bersama Aex3xie..klik gambar ini sekarang

Bilamana jurutera awam itu mahir, dia tahu bagaimana:
• Menerapkan alat teknik asas, seperti analisis statistik,
model komputer, kod reka bentuk dan standard, dan projek
kaedah pemantauan.
• Pelajari, menilai, dan menguasai teknologi baru untuk meningkatkan keberkesanan dan kecekapan individu dan organisasi.
• Berkomunikasi dengan khalayak teknikal dan bukan teknikal dengan meyakinkan dan penuh semangat, melalui mendengar, bercakap, penulisan, matematik, dan visual
• Bekerjasama dalam intra-disiplin, lintas-disiplin, dan
pasukan tradisional dan maya pelbagai disiplin.
• Menguruskan tugas, projek, dan program untuk menyediakan yang diharapkan penyampaian sambil memenuhi anggaran, jadual, dan lain-lain kekangan.
• Memimpin dengan merumuskan dan mengartikulasikan persekitaran,infrastruktur, dan penambahbaikan lain dan membina kata sepakat dengan mengamalkan keterangkuman, empati, belas kasihan,keinsafan, kesabaran dan pemikiran kritis.

Bilamana jurutera awam menerapkan sikap yang kondusif untuk berkesan dalam amalan profesional, dia menunjukkan:
• Kreativiti dan keusahawanan yang membawa kepada proaktif mengenal pasti kemungkinan dan peluang dan pengambilan tindakan untuk mengembangkannya.
• Komitmen terhadap etika, tujuan peribadi dan organisasi,
dan pasukan dan organisasi yang layak.
• Rasa ingin tahu, yang menjadi asas untuk pembelajaran berterusan, segar pendekatan, pengembangan teknologi baru atau inovatif aplikasi teknologi yang ada, dan usaha baru.
• Kejujuran dan integriti — mengatakan yang sebenarnya dan menjaga kebenaran perkataan.
• Optimisme dalam menghadapi cabaran dan kemunduran, menyedari kekuatan yang wujud dalam visi, komitmen, perancangan, kegigihan, kelenturan, dan kerja berpasukan
• Penghormatan dan toleransi terhadap hak, nilai, pandangan, harta benda,harta benda dan kepekaan orang lain.
• Ketelitian dan disiplin diri sesuai dengan orang ramai
implikasi kesihatan, keselamatan, dan kesejahteraan bagi kebanyakan kejuruteraan projek dan tahap saling bergantung yang tinggi dalam pasukan projek dan antara pasukan dengan pihak berkepentingan mereka.
Banyak atribut sebelumnya dikongsi dengan profesion lain.
Keunikan kejuruteraan awam terungkap dalam bagaimana atributnya membolehkan profesion melakukan apa yang dilakukannya dan, yang lebih penting untuk menjadi seperti apa kehendaknya. Ini wujud dalam dunia visi aspirasi.

Klik gambar ini untuk cabutan mingguan untuk memenangi salah satu hadiah dari int3Tree

Rujukan: The Vision for Civil Engineering in 2025. Based on the Future of Civil Engineering – 2025. June 21-22,2006. Prepared by the ASCE Steering Committee to Plan a Summit on the Future of the Civil Engineering Profession in 2025.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *