Berdagang ke negara China

Perdagangan dua hala antara China dan Malaysia

Negara Malaysia adalah negara yang paling banyak berdagang dengan negara China sejak tahun 2009 hingga 8 tahun berturut-turut.(2008 – 2015). Total eksport negara China ke Malaysia adalah RM98.56 billion dan total import dari Malaysia adalah RM142.35 billion.
Pada tahun 2016, jumlah perdagangan dengan China adalah RM240.9 billion di mana total eksport China ke Malaysia adalah berjumlah RM98.56 billion dan total import dari Malaysia ke China adalah berjumlah RM142.35 billion.
Pada Januari hingga April 2017, jumlah perdagangan China dengan Malaysia adalah berjumlah RM91.36 billion. Total export China ke Malaysia adalah RM39.27 billion dan total import China dari Malaysia adalah RM52.09 billion.

Pada zaman dulu China terkenal dengan gunpowder(serbukpeluru), kompas, percetakkan dan pembuatan kertas. Pada zaman sekarang iaitu abad ke 21 China terkenal dengan keretapi berkelajuan tinggi, perkongsian perniagaan, perdagangan elektronik dan Alipay.

Kenapa negara China boleh menjadi kuasa ekonomi besar dunia?
Ianya disebabkan terdapat wujudnya bilangan kelas pertengahan yang besar, mempunyai kebolehan untuk meyakinkan kawasan-kawasan sekeliling mereka, sistem pengangkutan dan jalan raya serta keretapi yang baik yang membolehkan kos serta masa yang lebih efisen untuk pengedaran bahan perkilangan. Asas ekonomi yang kukuh dan daya aktif aktiviti perniagaan yang lebih tinggi. Bandar Tier ke 2 dan ke 3 lebih menjadi tumpuan syarikat besar terutamanya jenama luar.

Apakah peranan kita usahawan Malaysia dalam jihad ekonomi pula?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *